Η εικονική κοινωνία του φέισμπουκ με την προσωπική μου ματιά

Κυριακή, 27 Μαρτίου 2011

Μια φεϊσμπουκική πρόσκληση

Αύριο είναι η παρουσίαση του βιβλίου μου "Το παραμύθι των ψυχών" στη Θεσσαλονίκη. Έχω φτιάξει σχετική σελίδα-πρόσκληση στο φατσοβιβλίο και την έστειλα σε όλους σχεδόν τους φατσοβιβλιοφίλους μου. 
Η πλειοψηφία δεν απάντησε καθόλου. 
Το 10% απάντησε ότι δε θα έρθει. 
Το 2% απάντησε ότι ίσως έρθει και 
το 1% απάντησε ότι θα έρθει. 
Βρίσκω απόλυτα κατανοητές τις τρεις πρώτες περιπτώσεις. Η τέταρτη περίπτωση είναι που με προβληματίζει φεϊσμπουκικά, διότι συνήθως οι περισσότεροι από αυτούς που λένε ότι θα παραστούν σε κάποια εκδήλωση δεν εμφανίζονται χωρίς κανένα αποχρώντα λόγο. Γιατί τότε λένε ότι θα παραστούν; Είναι η απορία μου μήπως αφελής; Προσωπικά, ακόμη και σε τούτη τη φεϊσμπουκική εικονική κοινωνία δε δίνω ποτέ φρούδες ελπίδες σε κανέναν και για τίποτε.

Κυριακή, 13 Μαρτίου 2011

Η ευγένεια στο facebook




Το φατσοβιβλίο, όπως και να το κάνουμε, είναι πλέον ένα δυνατό κομμάτι επικοινωνίας, αφού αποτελεί ένα «δημόσιο χώρο», όπου ο τρόπος συμπεριφοράς του καθενός προσδιορίζει και την κοινωνική του ταυτότητα. Από την άλλη, αυτός ο τρόπος συμπεριφοράς του είναι που καθορίζει τελικά και τον αριθμό των φατσοβιβλιοφίλων του. Έτσι, ένας φεϊσμπουκάς θα πρέπει να προσέχει τη συμπεριφορά του σε αυτή την εικονική κοινωνία, εάν θέλει να είναι συμπαθής ή τον ενδιαφέρει να έχει καλές σχέσεις με τους φατσοβιβλιοφίλους του ή απλά να τους κρατήσει – διότι η διαγραφή επικρέμεται ως δαμόκλειος σπάθη...

  1. Σε μια πρόσκληση για εκδήλωση (παρουσίαση βιβλίου, πορεία διαμαρτυρίας κτλ.), εάν δεν έχεις σκοπό να πας (σκυλοβαριέσαι γενικά τις παρουσιάσεις βιβλίων ή πού να τρέχουμε τώρα για πορείες... κτλ.), από τις τρεις επιλογές απαντήσεων που σου προσφέρονται (Ναι-Ίσως-Όχι) πιο ευγενικό είναι να επιλέξεις το «Ίσως», κι ας είναι πιο σίγουρο από το σίγουρο ότι δε θα πατήσεις ποτέ το ποδαράκι σου εκεί. Ξέρω τι λέω! Εάν επιλέξεις το «Ναι» και δεν πας, θα πρέπει (εάν θες να φερθείς ευγενικά) να δώσεις μια εξήγηση για την απουσία σου! Φυσικά μπορείς και να μην απαντήσεις ποτέ, αλλά το να αγνοείς (εσκεμμένα ή μη) μια πρόσκληση δεν μπορεί να θεωρηθεί φατσοβιβλιοευγένεια.
  2. Όταν κάποιος φατσοβιβλιοφίλος βγει στο παράθυρο συνομιλίας για κουβέντα, εσύ κλικάρεις την ίδια στιγμή στο όνομά του, για να ξέρεις ή να θυμηθείς με ποιον μιλάς. Ειδικά εάν ανήκεις σε κείνους που έχουν πάνω από 300 φίλους, διότι φυσιολογικά δεν μπορείς να θυμάσαι τον καθένα – μέχρι 150 φίλους μπορεί, λέει, να συγκρατήσει ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Όμως ο «καθένας» αξίζει την προσοχή σου και όχι ερωτήσεις του στιλ «με τι ασχολείσαι;», όταν φαρδιά πλατιά στο προφίλ του ανακοινώνει ο άνθρωπος το επάγγελμά του, για το οποίο μπορεί και να είναι πολύ πετυχημένος και γνωστός στον κύκλο του ή ακόμη κι έξω από αυτόν, διότι τότε κινδυνεύεις να φανείς, εκτός από αγενής ή ξεχασιάρης, κι απληροφόρητος από πάνω! Άλλωστε, ένα γρήγορο κλικάρισμα στο όνομά του, όπως είπα, και όλες οι πληροφορίες για το συνομιλητή σου βγαίνουν έτοιμες στο πιάτο! Εάν τα βαριέσαι όλα αυτά, μπορείς κάλλιστα να μη βγεις στο παράθυρο για τσατ.
  3. Όταν στέλνεις αίτημα φιλίας σε κάποιον, προσθέτεις κι ένα προσωπικό μήνυμα, ένα κατιτί που να δίνει μια ιδέα στον παραλήπτη του αιτήματος ποιος είσαι. Ή τουλάχιστον αφήνεις «ανοιχτό» το προφίλ σου, ώστε να δει ο άνθρωπος ποιος του ζητάει να γίνει φατσοβιβλιοφίλος του. Συνήθως τίποτε από αυτά δε γίνεται. Ίσως να θεωρούνται περιττά, αφού είναι τόσο εύκολο να σβήσεις εκ των υστέρων από τη λίστα των φίλων σου όποιον δε σου κάνει. Εδώ όμως μιλάμε για ευγένεια...
  4. Λες τουλάχιστον ένα «ευχαριστώ» σε αυτόν που αποδέχεται το αίτημα φιλία σου. (Ελάχιστοι όμως το κάνουν...)
  5. Απαντάς έστω και καθυστερημένα, έστω και μ’ ένα εικονομήνυμα, στα μηνύματα των φατσοβιβλιοφίλων σου.
  6. Δεν κοινοποιείς στον τοίχο σου κάτι και μετά δεν απαντάς σε κανένα, μα κανένα από τα σχόλια των άλλων...
  7. Στέλνεις αίτημα φιλίας σε όσους γίνονται μέλη στην ομάδα που έχεις εσύ δημιουργήσει με την ένδειξη «Από το/τη δημιουργό της ομάδας τάδε». Αυτό βέβαια μπορεί ν’ αποδειχτεί λάθος κίνηση εκ των υστέρων, διότι δεν είναι όλοι άξιοι της φιλίας σου απλά και μόνο επειδή έγιναν μέλη της ομάδας σου. Άσε που μπορεί κάποιος να θέλει την ομάδα αλλά όχι το δημιουργό της! Αλλά, είπαμε, στην τελική υπάρχει πάντα η επιλογή και της εκ των υστέρων διαγραφής.
  8. Δε στέλνεις σε κάποιον πρόταση για να γίνει μέλος σε ομάδα σου, εάν δεν είναι στη λίστα των φίλων σου (τουλάχιστον στείλε του ταυτόχρονα κι ένα αίτημα φιλίας).
  9. Δε στέλνεις πρόταση να γίνουν θαυμαστές της σελίδας που έχεις δημιουργήσει στους φατσοβιβλιοφίλους που την έχουν ήδη αγνοήσει (δηλαδή, απορρίψει). Και είναι εντελώς απαράδεκτο να επιμένεις!!!
  10. Τα «κύριος/κυρία» και ο πληθυντικός ευγενείας παίζονται. Κανονικά θα πρέπει να μην τηρούνται, αφού είστε φατσοβιβλιοφιλαράκια, αλλά μερικές φορές επιβάλλονται. Όταν, ας πούμε, θες να βάλεις πάγο σε κάποιον ή απλώς να βάλεις αυτόν τον κάποιον στη θέση του ή να τον κρατήσεις σε απόσταση.
    (συνεχίζεται) 


    Σχόλια από την ανάρτηση του κειμένου στο φέισμπουκ:

    Alexandra Chatzinikolaidou To γραπτο ειναι τελειως διαφορετικο απο την τετ α τετ επικοινωνια, στην οποια βλεπεις υφος και ακους χροια και τονο φωνης, οποτε και διακρινεις καλυτερα το τυχον χιουμορ και διαθεση του αλλου. Οι παρεξηγησεις εδω μεσα γινονται πολυ ευκολα και η διαγραφη φυσικα ειναι μια λυση οταν θιγεσαι απο ανθρωπους που ετσι κι αλλιως δεν εχεις δει ποτε στη ζωη σου συνηθως, αλλα παρ'ολα αυτα νοιωθεις οτι τους ξερεις απο παντα μια και τους συναντας καθημερινα.
      • Despoina Kokkinou Ο ευγενικός άνθρωπος δεν παύει να είναι ευγενικός είτε βρίσκεται σε τετ-α-τετ συνομιλία είτε στη συνομιλία του facebook.Ακόμη κι εδώ μέσα μπορείς να ξεχωρίσεις κατά ένα μεγάλο ποσοστό την αξιοπρέπεια και το ήθος ανθρώπων....

      • George Constantopoulos ΣΥΜΦΩΝΩ, ΓΕΝΙΚΑ, ΚΑΘΩΣ ΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΠΟΙΚΙΛΟΥΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΞΑΝΤΛΟΥΝΤΑΙ.... ΤΟ ΜΕΣΩ ΑΥΤΟ, ΟΠΩς ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ ΑΠΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΡΕΥΝΑ, ΕΧΘΕΣ, ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΟ ΜΕΣΟΝ.... ΓΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΑ/ΟΣ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΙ, Ν'ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΝΗΣΕΙ, ΝΑ ΤΟΝΩΣΕΙ, ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΕΙ ΜΙΑ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑ, ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ (ΔΗΘΕΝ ή ΟΧΙ), ΝΑ ΤΟΝΩΣΕΙ ΤΟ ΕΓΩ ΤΟΥ ΚΑΙ ΕΝ ΜΕΡΗ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ( ...+ΨΥΧΟΛΟΓΚΟ) ΤΟΥ ΘΕΜΑ/ΠΡΟΒΛΗΜΑ!.... ΑΥΤΟ ΚΑΤΑ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΟΣΟΣΤΟ.... ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΓΑΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΕΞΩ... ΚΑΛΗΜΕΡΑ!!!